Fran‡ais English Catal? Castellano
Tuixén - Coll de Port

ampliar plānol de la ruta

2h 50'
31 Km
890 m

Aquesta ruta discorre pels camins que recorren les valls de Lavansa i del riu de Mola, amb un intens tram central pels vessants feréstecs de la serra del Verd. És un trajecte amb panoràmiques molt variades, llarguet però de dificultat mitjana, perfecte per fer una tarda d'estiu (no passareu una calor excessiva, però calculeu bé el temps de viatge).

Si iniciem el trajecte al Molí de Fórnols haurem travessar el riu i anar a buscar una pista que discorre per l'esquerra de la vall de Lavansa. La pista va pujant amb suavitat entre pins (atenció amb el cap, que n'hi ha algun de tombat!) fins arribar a Tuixent. Allí xafarem l'asfalt durant una estoneta, per anar a buscar en trencall a l'esquerra que ens portarà a la vall del riu de Mola. A la cruïlla hi ha una font frescal, perfecta per fer provisió d'aigua bona. La pista va agafant alçada, sempre per la banda obaga de la vall. Una mica més enllà dels Planells del Sastró (on s'hi poden fer costellades), la pista es bifurca: si seguíssim per la principal faríem cap a Gósol pel coll de la Mola , però nosaltres hem de trencar a la dreta per una pista que pren de seguida direcció a ponent, guanya alçada per una esponerosa obaga de pins, al vessant nord de la serra del Verd, sempre cap a l'oest ­-sota la carena de la serra de la Sella - fins arribar a coll de Port. Aquí hi ha un nus viari: hi passa la carretera que puja de Tuixent i ens portaria cap a Sant Llorenç de Morunys, i on trobem també la que arriba al prat de l'Arp, on comença l'estació d'esquí de fons. Però en comptes d'encarar la bicicleta cap a alguna d'aquestes honorables destinacions buscarem una pista que surt de la dreta del port, i que baixa al coll de Buc. La pista de la dreta no l'agafarem, perquè baixa dreta fins a Tuixent. La de l'esquerra ens portarà, decididament i sense contemplacions, fins al Molí de Fórnols, entre una immensitat de bosc.