Français English Català Castellano
Serra d'Arfa. Mas d'en Planes

ampliar plànol de la ruta

3h
30 Km
560 m

Aquest és un itinerari relativament llarg i, en el sector de la gran pujada, físicament exigent. El primer sector de la ruta -uns nou quilòmetres- ens portarà des del pont de la Palanca fins al Pla de Sant Tirs. El camí planer que seguirem és l'antic camí ral que passava pel marge esquerre de Segre, i connectava Arfa, el Mas d'Eroles i el Pla. És al Pla (un poble que ho és tot menys pla) on comença la veritable diversió. No oblideu les cames i assegureu-vos que a la bicicleta hi ha un plat petit en perfecte estat de revista. En uns sis quilòmetres haurem de superar uns cinc-cents metres de desnivell, per una pista que s'enfila decididament pel bosc del Pla (atenció a les pinyes que hi ha a terra i a les roderes). En arribar al mas de la Font ja gairebé haurem fet tota la pujada: només cal anar a buscar una pista que tira cap al sud i dóna el tomb al tossal de Fontelles i, a partir d'aquest moment, planejar en direcció a la Creu dels Canyemassos. Abans d'arribar-hi passarem pel costat de cal Franc, un bon exemple de com eren les cases aïllades de la zona: petits móns autosuficients que no han superat el trànsit cap a la contemporaneïtat. La Creu és un collet lluminós ple de sembrats, una cruïlla de camins antics, des d'on es pot arribar amb facilitat a la part superior de la vall de Tost. A partir d'aquest moment, prenem rumb al nord, i comença una llarga i trepidant baixada. Deixarem a l'esquerra el despoblat de Nabiners, un petit poble del que ja no en queda cap casa dreta. Al fons ja tenim vista sobre les muntanyes que envolten la Seu i, en primer terme, sobre l'espinada de turons s'alcen al mig de la plana, on hi ha Montferrer i Castellciutat, amb les antigues fortificacions. A la dreta tenim la vall de Casanoves; i a l'esquerra la de la Coma. Baixarem per aquesta vall, per una pista pendent que baixa decididament fins al torrent de la Freita -atenció a les escorrenties. Al fons de la vall, a cal Joan, comença l'asfalt. La carretereta ens porta fins al camí ral d'Arfa, des d'on retornarem en un tres i no res al pont de la Palanca.